Hoger beroep bij arbeidshof : procedure en kosten

Stel hier je vragen over ziekte, invaliditeit, medische fouten, ...
Plaats reactie
Miahem
Gast

Hoger beroep bij arbeidshof : procedure en kosten

Bericht door Miahem » 16 apr 2019, 21:07

KORTE SCHETS: Ik heb bij de #arbeidsrechtbank een beroep ingediend tegen de beslissing van mijn mutualiteit. De arbeidsrechtbank heeft mijn redenering grotendeels gevolgd. De mutualiteit is tegen deze beslissing in beroep gegaan. Ik kreeg net de brief dat er binnenkort een inleidingszitting is op het #arbeidshof. In de brief is ook sprake van een formulier mbt conclusietermijnen en pleitdatum.

MIJN VRAGEN:
* Wat zijn de mogelijke #kosten voor mij van deze beroepsprocedure die mijn mutualiteit start?
* Hoe kan ik de kosten voor mij op nul of zo laag mogelijk houden?
* Op welke manier moet ik reageren mbt formulier #conclusietermijnen en pleitdatum?
* Wat houdt de #inleidingszitting in waarover sprake in de brief? Want dat lijkt nog iets anders te zijn dan de pleitdatum?

HIERNA VIND JE IETS MEER INFORMATIE.

SITUATIE: Ik werk halftijds in loondienst en daarnaast als zelfstandige in bijberoep. In 2018 werd ik ziek nav een situatie in loondienst. Ik heb in overleg met mijn huisarts mijn zelfstandige praktijk op een laag pitje gezet. Ik wist niet dat ik toestemming moest vragen aan de mutualiteit om de zelfst praktijk verder uit te oefenen (en mijn huisarts wist dat blijkbaar ook niet). De mutualiteit heeft me zelf pas (te) laat op de hoogte gebracht van deze regel (de laattijdigheid kwam door een verwerkingsfout bij hen).

ZAAK: Concreet gaat het over 1 maand ziekte-uitkering die mijn mutualiteit weigert te betalen omdat ik die maand 3 uur als zelfstandige gewerkt heb. Mijn mutualiteit zei dat ze niet anders kon, dat de regels van het riziv streng zijn en suggereerde me om beroep aan te tekenen bij de arbeidsrechtbank. Ik begreep dat de mutualiteit de kosten voor dat beroep op zich nam, en daarom heb ik inderdaad beroep aangetekend.

ARBEIDSRECHTBANK: De arbeidsrechtbank waar ik mezelf verdedigd heb (begin 2019), heeft mij grotendeels gevolgd en besliste dat ik voor die bewuste maand recht heb op ziekte-uitkering met uitzondering van de 3 dagen waarop ik telkens een uur gewerkt heb.

BEROEP: De mutualiteit gaat hier nu tegen in hoger beroep en vraagt mijn beroep af te wijzen als ongegrond. Ik ontving van de rechtbank een aangetekende brief dat de zaak binnenkort voorkomt op het arbeidshof. Er wordt in die brief melding gemaakt van een formulier omtrent conclusietermijnen en pleitdatum. Mijn vragen gaan nu over óf en hoe ik hier best mee omga.

MIJN AFWEGING: Het gaat over een relatief beperkt bedrag, zijnde 1 maand ziekte-uitkering van een half-time tewerkstelling. Ik wil graag geen extra kosten maken voor deze zaak. Ik ben dus in eerste instantie op zoek naar informatie over hoe de kosten van deze zaak gedragen worden. En ook hoe ik hier best verder op reageer.

overtreding.be
Site Admin

Re: Hoger beroep bij arbeidshof : procedure en kosten

Bericht door overtreding.be » 19 apr 2019, 11:56

In zaken van sociale zekerheid krijgt u altijd een rechtsplegingsvergoeding. De kosten van uw advocaat moet u natuurlijk altijd zelf betalen.

Op de inleidingszitting worden doorgaans de conclusietermijnen bepaald op verzoek van de beide partijen. Met de conclusietermijnen bepaalt u wanneer elk van van de partijen zijn argumenten telkens op papier moet zetten en aan de rechtbank en de tegenpartijen moet bezorgen. Hiervoor wordt doorgaans normaal een maand per conclusie voorzien. De verweerder (dat bent u in dit geval) krijgt het laatste woord. Na de laatste conclusie wordt een rechtsdag en een pleitduur bepaald.
Zelf je verkeersboete berekenen? http://m.me/overtreding
Hoeveel loonbeslag mag men leggen? http://www.beslagcalculator.be
Eerherstel aanvragen? http://www.eerherstel.be

Plaats reactie